Cleaning roles do change.jpg

ŽENY VYKONÁVAJÚ NAJVIAC DOMÁCICH PRÁC, ALE POMALY SA TO MENÍ


Čistota je vysoko symbolická: ,,Téma čistoty evokuje hlboko zakorenené myšlienky. Tá čistota, ktorá sa musí presadiť v boji proti temným, divokým, nečistým prírodným silám", vysvetľuje prof. Paula-Irene Villa, predsedkyňa útvaru Sociológie a rodových štúdií na Univerzite Ludwiga Maximiliána v Mníchove. Pre mnoho ľudí má upratovanie vlastného domu stále akýsi magický význam.  ​​​​​​​

​​​​​​​Je to ako rituál, kedy musíme zo svojho vlastného kruhu života vyhnať tie temné sily, ktoré sú vnímané ako chaotické a ohrozujúce, ale na druhú stranu niekedy tiež zvodné, hovorí prof. Villa. A kto by nepoznal ten pocit spokojnosti, keď je všetko konečne čisté, na svojom mieste a v upratnaom dome konečne v poriadku? Za upratovanie domácnosti boli zodpovedné ženy. A nezriedka bolo upratovanie pore ženu značnou námahou. Ale aj to sa mení. 

Mení sa rozdelenie rolí?

changes-in-cleaning-role-distribution.jpg

Mení sa rozdelenie rolí?

V dnešnej dobe nie sú úlohy ako umývanie podlahy, žehlenie či upratovanie kúpeľne pre mužov cudzie. Čím ďalej, tým viac žien je zamestnaných a klasické modely stále viac ustupujú individuálnemu životnému štýlu. Aké je rozdelenie rolí mezdi mužmi a ženami v domácnosti? ,,Napriek tomu, že každoročne vzniká nová generácia mužov a otcov, náš výskum ukazuje, že sme stále ďaleko od rovného rozdelenia domácich prác a výchovy detí," hovorí Prof. Villa. Potvrďujú to zistenia z druhej vládnej správy o rovnosti v roku 2017 a súčasné údaje Nemeckoho inštitútu pre ekonomický výskum (DIW) o tzv. rozdieloch v starostlivosti mužov a žien: pojem ,,starostlivosť" zahrňuje všetky opatrovateľské činnosti ako je starostlivosť o domácnosť a bielizeň, starostlivosť o deti a varenie. Podľa tradičného chápania bola starostlivosť vždy doménou ženy. 

​​​​​​​Podľa DIW zamestnanosť žiev v posledných 25 rokoch nepretržito rástla. Zároveň sa však v rovnakej miere nezvýšil podiel opatrovateľskej práce mužov v manželstvách. ,,Role mužov sa ale pomaly menia," hovorí prof. Villa. ,,Keď žijeme spoločne vo vzťahu, je dôležité, aby muži a ženy premýšľali o svojom správaní tiež hovorili o očakávaniach v domácnosti. ,,Jedným zo spôsobov, ktorý može párom pomôcť, je vyhnúť sa konfliktom tým, že nebudú deliť úlohy na ženské, alebo mužské a o domáce práce sa spravodlivo rozdelia.

A je táto zmena blízko?

Question_will the care cap close.jpg

A je táto zmena blízko?

Možno úplne iný trend v každodennej kultúre v budúcnosti pomôže odstrániť rozdiely v starostlivosti o domácnosť medzi mužmi a ženami. Upratovanie a udržovanie poriadku sa stávajú stále väčšou súčasťou vedomého utvárania života. Japonská odborníčka na upratovanie Marie Kondo napríklad inšpiruje milióny ľudí pomocou tipov a trikov pre domácnosť. Individuálne navrhnutý domov má dôležitú fuknciu: hlavne ako miesto kľudu a pohody, ktoré zároveň vyjadruje životný štýl jeho obyvateľov. Je to miesto, kde ľudia možu byť tým, kým sú. "Domov je miesto, kde môžete byť skutočne sami sebou a cítiť sa pohodlne ... a nie je nič viac, než čistý domov kde sa môžete cítiť pohodlne.To sa samozrejme týka mužov aj žien." hovorí Helen Biryuková, vrchná riaditeľka pre regionálny marketing v spoločnosti Freudenberg Home and Cleaning Solutions.

Trend smerom k fragmentovanému čisteniu

trend towards fragmented cleaning.jpg

Trend smerom k fragmentovanému čisteniu

Čistý domov je dnes rovanko populárny ako včera. Spôsob upratovania našich domovov a bytov sa však v mnohých častiach západného sveta zásadne zmenil: Napríklad naši starí rodičia upratovali celý deň, zvyčajne v sobotu. ,,V dnešnej dobe máme omnoho menej času a máme tedenciu rozdeľovať upratovanie do veľa malých každodenných úkonov," hovorí Biryuková. Dôvodom je okrem iného skutočnosť, že muži aj ženy dnes pracujú a sú omnoho flexibilnejší a mobilnejší než predtým. ,,Napríklad pokiaľ máte po práci len 15 minút na upratovanie, chcete tento čas využiť čo najefektívnejšie. Pre nás vo Vilede to znamená, že musíme venovať stále viac pozornosti vývoju produktov, ktoré šetria čas, ale zároveň zanechávajú domácnosť dokonalo čistú," hovorí Biryuková. 
Banner_it-feels-great_Bliss_1600x200.jpg
a brand of FREUDENBERG